Sanja Toth

Sanja Toth, operna pjevačica Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku

Sanja Toth, operna pjevačica Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku

Ako sami sebe ne reklamiramo, nitko drugi nas neće. A i zašto bi?!

* Već ste 30 godina na sceni osječkog Hrvatskog narodnog kazališta. Smatrate li da postoji problema u osječkoj kulturi? Koji su to problemi? Jesu li rješivi?

– Problemi postoje u svim segmentima društva, pa tako i u kulturi (nedostatak sredstava koji guše napredak). Kako umjetnost uvijek dijeli zlu sudbinu ljudske nebrige, ona kao da je za neke strukture nužno zlo.

Puno krivih, nedovoljno ambicioznih, nestručnih ljudi na pozicijama koje odlučuju ”gdje i što” i naravno bez pravih (nikakvih) rezultata.

Samo treba napraviti reda i svakoga postaviti na poziciju za koju se zaista školovao.

* Postoji li jasna kulturna politika i suradnja najšire platforme kulturnih dionika? Što je potrebno mijenjati?

– Ne bi rekla da postoji jasna kulturna politika. Čak je u disproporciji. Nažalost, često je politika utjecala na kulturu i određivala suradnju. Samo se gleda kome što odgovara i kosi li se s osobnim interesima ). Totus mundus agit histrionem ili Cijeli svijet je pozornica.

Zato je teško nekada odvojiti i naći granice politike i kulture. Ne vidimo konture pozornice, ona je nekada van zgrade kazališta i širi se dalje.

* Na koji biste način učinili kulturne vrijednosti dijelom svakodnevnog života najšireg broja Osječana? Ide li osječki HNK u tom smjeru?

–  Približiti sve vidove kulture malom čovjeku (najbolje se čovjeku objasni što imaš kada ga uhvatiš za ruku, iz blizine). Kultura nije zatvorena u jednoj zgradi, zar ne?! Nastupi po gradu, na više lokacija, a naš predivni grad ih je prepun.

Treba se približiti ljudima, pjevati, plesati, govoriti, kipariti, slikati… znanjem, talentom i velikim srcem. I naravno, informirati preko svih lokalnih medija kulturno djelovanje.

HNK definitivno ide u tom smjeru svojim raznovrsnim i kvalitetnim opernim, dramskim, plesnim, noćno-scenskim, studentskim predstavama, koncertima.


* U čemu vidite najveći potencijal kulturne djelatnosti Osijeka, a onda i osječkog HNK?

– Pa u Sanji Toth, hahaha ( malo osobne reklame nije pretenciozno). HNK je sam po sebi institucija i  njegov potencijal je zadržavanje kvalitete u daljnjem radu, s daljnjim razvojem u budućnosti, a temelji su tu! Ansambl HNK i moja malenkost, kroz svakidašnji rad, otvorenost i osluškivanje Europe, najavljujem (prizeljkujem) razvoj  i svijetlu budućnost.

* Što prema vama čini osječki kulturni identitet? Prema čemu ga treba usmjeriti? Kako biste ga vi promicali i zaštitili na regionalnim, nacionalnim i europskim razinama?

–  Osječki kulturni identitet zasigurno nije fiš, kulen i čobanac. Oni su gastronomski brend, ali ne i kulturni identitet. Osijek čine ljudi i njihova ostavština i djela. Čuvajmo, educirajmo, govorimo o našim Essekerima, glazbenicima, slikarima, kiparima, arhitektima.

Bilo bi lijepo da roditelji svoju djecu uče kroz igru, pa učitelji u školama. Ako sami sebe ne reklamiramo, nitko drugi nas neće. A i zašto bi?! Ne smijemo biti dosadni u educiranju samo s podacima kada se tko rodio ili umro. Krežma nije samo kip. Taj je glazbenik nekada živio, disao, ljubio. Svaka priča moze biti ispričana zanimljivo, ali i totalno nezanimljivo.

Unesimo dušu u sve te divne ljude iz prošlosti koji su uljepšali, oplemenili i uveli u Europu naš divni Osijek. Isto tako cijenimo sadašnjost i ljude koji sada žive, rade, trude se da naš Osijek promiču naprijed te pokušavaju Europu upoznati s njim.  Da, tu smo i JAKO vrijedimo. Primjerice, zbor Lipa je dobila sve moguće nagrade. Pa eto, i moja malenkost koja se diči Nagradom hrvatskog glumišta za najbolju opernu pjevačicu 2001. I još mojih kolega i dramskih glumica koji se mogu pohvaliti istom.

* Što bi Osijek dobio titulom Europska prijestolnica kulture? U čemu vidite njezine prednosti?

– Ako Osijek dobije titulu, osim velikog priznanja koje bi zaslužio svojom poviješću, industrijalizacijom koja je vodila razvoju grada, pa tako i bogatila sve vidove kulture, konačno više ne bismo bili ”slijepo crijevo” nego otvoreni za konačni napredak grada. Bili bismo konačno probuđeni kao Trnoružica, konačno krenuli prema naprijed galopirajući u bolje sutra. Konačno bismo prestali biti ”slavonski” letargični i izašli iz zimskog sna.

* U slučaju da Osijek postane Europskom prijestolnicom kulture na raspolaganju će nam biti velika sredstva za pokretanje infrastrukturnih projekata i bogatih programa. Što je Osijeku potrebno?

– Novce bi trebalo uložiti u HNK (prvo svoj o svome) obavezno riješiti klimatizaciju, obnoviti garderobe, uzeti novi inspicijentski pult, rasvjetu, kupiti kvalitetne perike (bolje da ne govorim koliko su stare neke koje se koriste), a da bi se mogao izvesti neki zaista dobar musical kao što je Fantom u operi, Jadnici, Kosa ili luda opereta s krasnim kostimima (koji neće biti iz fundusa). Da se ne govori samo “joj da si samo mogla vidjeti sto sve Bečka opera ima na stageu!”

Imamo puno kvalitetnih mladih ljudi, umjetnika, kako dramskih, tako i opernih (operni pjevač je i glumac i plesač i sve što treba). Treba se otvoriti i prema baletu i plesu općenito koje je ipak ”najkrvavija” grana umjetnosti. Trebamo čuvati i financirati mlade ljude, zadržati ih, a ne puštati olako.

Trebamo čuvati jedni druge i slušati se. Osijek ima puno kvalitetnih jazz umjetnika pa zato treba vise takvih koncerata, a možda osnovati i jazz akademiju pri postojećoj Glazbenoj akademiji!

*Što Osijeku treba ostati u godinama poslije te važne titule?

– Što god da ostane, treba čuvati i unaprijeđivati i dalje. Nikako se vratiti u letargiju.

* Koja je vaša uloga u unaprijeđenju kulture grada? Gdje se vi vidite u nastojanju Osijeka da postane Europskom prijestolnicom kulture?

– Vidim se, da i dalje radim ono što najbolje znam, za što sam rođena i u što ulažem svoje vrijeme i svoj život, a to su daske koje život znače. Rad, trud, naporne vježbe i put naprijed. Skoro sam 30 godina u kazalištu i znam da ništa ne znam. Hahahaha, malo se šalim. Znam da moram učiti i dalje kako bi bila spremna uhvatiti se u koštac s raznim projektima koji me još čekaju, jer, vjerujte mi, sada sam u pravim, zrelim godinama i moje vrijeme tek dolazi. želim raditi što duže, a uči se dok si živ. Želim osim opere, pjevati i u musicalu i glumiti u dramskoj predstavi, igrati u komediji, imati svoj veliki koncert. Svašta želim!

Europo, ja sam spremna!

Kako pojedinac, tako i množina, pa i grad – ništa neće ići naprijed bez zalaganja i ulaganja.

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s