Savine pijane lađe

Kandidirati se za europsku prijestolnicu kulture znači biti osjetljiv na moćne silnice cjelokupne transgranične regije na čijim valovima ovaj grad plovi.

Ni četrdeset kilometara od Osijeka, u Vinkovcima je 1896. rođen jedan od najvećih srpskih, hrvatskih i svjetskih slikara svih vremena – Sava Šumanović. Na stotinjak kilometara istočnije, u Sremskoj Mitrovici tragično je izgubio život 1942. Likvidiran je u ustaškom logoru, na teritoriji tadašnje đavolove ujdurme, marionetske NDH, plaćajući svoje srpsko porijeklo.

Crne mizerije provincijalizma oduvijek su najokrutnije kažnjavale baš iskonske građane i umjetnike svijeta, sve one nemirne anđele koji svojim uzletima straše svaku zavidnu prosječnost.

Davor Špišić

Davor Špišić

Dakle, na cestovnoj razdaljini svake iole ozbiljnije globalne metropole, u ovoj se preburnoj preriji plete ljepota i užas ljudskog doba. Taj tragični usud ali i trijumfalni Olimp sadržan u prstima, oku, umu i kistu Save Šumanovića zapravo je sukus Europe kao takve. I svako promišljajuće pozicioniranje današnjeg polisa na kartu Europe, na čemu Osijek upravo (re)kreira svoju budućnost, moralo bi od te činjenice crpiti pravu riznicu.

Kandidirati se za europsku prijestolnicu kulture znači biti svjestan ne samo vlastitih prednosti i mana, nego biti osjetljiv na moćne silnice cjelokupne transgranične regije na čijim valovima ovaj grad plovi.

Umjesto bilo kakvog jalovog autizma, Osijek se treba oboružati umijećem plodonosnog susjedstva, osviješteno se uključiti kao jedan u lancu generatora pozitivne energije.

„Osijek ima bolji geografski položaj u srednjoeuropskim ‘granicama’ negoli u vlastitoj državi, gdje je tretiran kao slijepo crijevo“, točno procjenjuje Josip Cvenić, književnik i tajnik Matice hrvatske ogranak Osijek, ističući da Osijek u Europi ima jaku šansu biti u stalnoj vezi sa susjednim gradovima sličnih veličina i potencijala.

„Mi smo, mislim na Maticu hrvatsku ogranak Osijek, i prije formalnog povratka u europsku zajednicu, započeli suradnju s mađarskim, slovačkim, poljskim gradovima, i obnovili smo kulturnu suradnju sa Suboticom, Tuzlom, Mariborom te drugim gradovima susjedstva. Književnici i znanstvenici radili su to samoinicijativno bez velike podrške lokalne samouprave. No, mislim da bi slična suradnja trebala biti sustavna i organiziranija“, upozorava Cvenić.

Slično veli Margareta Turkalj Podmanicki, predavačica na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, govoreći o pametnim transferima megaidentiteta: „Kultura Grada se pozicionira u lokalnim, regionalnim i međunarodnim okvirima: tko smo, koje su naše vrijednosti te kako ih predstaviti. S jedne strane, temelj kulturnog identiteta Osijeka je bogata baština iz različitih povijesnih razdoblja, s kulturnom scenom koja se posljednja tri stoljeća gradila na multikulturalnosti i time je bila integralni dio srednjoeuropskog, naročito podunavskog prostora. Ti su utjecaji vidljivi u djelovanju nacionalnih manjina, jeziku, likovnosti, arhitekturi, urbanizmu i drugim vidovima kulture koji su svjedoci našeg identiteta.“

Elem, možda je Pariz relativno daleko ali je Šid apsolutno blizu.

Ako se francuski grad-pozornica u kojem je Sava Šumanović nakon diplome na zagrebačkoj Višoj školi za umjetnost i obrt proveo dva svoja grozničava stvaralačka razdoblja (i gdje su nastajala remek-djela „Kupačica”, „Doručak na travi”, „Pijana lađa“…) nekome i čini da je na distanci, Šid nam je u panonskom komšiluku. Grad u koji su se Šumanovići (nakon službovanja Savinog oca Milutina u Vinkovcima) vratili kad je tankoćutnom dječaku bilo četiri godine, grad u kojem je kasnije iz sebe na platno nanosio postkubističku čulnost Sremica i salaša… Jako je blizu grad iz kojega su Savu jedne augustovske zore odveli fašisti-pripravnici, sa namjerom da ga se riješe. A poslaše ga u vječnost.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s