Osvajanje zlatnog doba

Želja i svijest o preokretu, kao i strategija njegovog postignuća, ostvaruju se već na „sitnicama“

Svojedobno su, na turbulentnom početku devedesetih, konobari po terasama mariborskog Lenta (starog dijela grada uz Dravu) svi bili dizajnirani poput Tomaža Pandura, a tende, stolice, stolovi i šankovi imali su zajednički dizajnerski potpis. Bilo je to mariborsko zlatno doba Pandurovog koncepta grada teatra. Kozmetički pogoni kemijske industrije Henkel-Zlatorog za svaku bi premijeru izbacivali prigodni parfem, a megaredateljska zvijezda pronosila je brend kazališta i grada u europsku i svjetsku orbitu. Pandur je danas nezaobilazan igrač visokoestetiziranog globalnog teatra većeg od života, željeznijeg od literature. Lent je, pak, u ovih tridesetak godina postao temeljna produkcijska lokacija istoimenog međunarodnog ljetnog festivala koji u dva tjedna (od kraja lipnja do polovice srpnja) nudi vibrantan spoj pučke i elitističke kulture – od sajamskih veselica i gastro-manifestacija do kazališnih predstava, stand-up nastupa, koncerata klasične, rock, pop, etno i jazz glazbe, edukativnih radionica i vizualnih performansa…

I Pandur i Lent-fest značajno su Mariboru pomogli u kaljenju i osvajanju titule EPK 2012. Glavni tadašnji slogan bio je: TOČKA PREOKRETA.

Davor Špišić

Davor Špišić

Ta želja i svijest o preokretu, kao i strategija njegovog postignuća, ostvaruju se već na „sitnicama“. Koliko su bitni ti, naizgled mali, sinergijski koraci dizajniranja gradske svijesti (bez obzira je li u pitanju borba za prestižnu titulu ili važna kakvoća svakodnevnog življenja) podsjetila me dizajnerica Jelena Havelka. „U centralnim dijelovima grada i u starim jezgrama na temelju kojih gradimo identitet Osijeka, unificirala bih izglede terasa kafića koji su sada obavijeni prestrašnim plastičnim prekrivačima“, predlaže ona, lucidno opažajući da nam dnevni boravci grada ne smiju nalikovati psihodeličnim dosjetkama ili kičastim razbacivanjima pseudoraskošnih ideja.

Itekako je važno da li, ispijajući kavicu i komunicirajući, istovremeno i oplemenjujemo svoju vizualnu svijest.

I Havelka pledira na interakciju srodnih stvaranja u cilju zajedničkog, oku i umu, ugodnog trošenja nadgradnje: „Ustanovila bih koji nam sve sadržaji nedostaju te sukladno tome prioritetno pokrenula natječaje za njihovo ostvarenje, na svim područjima – infrastruktura, glazbena scena, interaktivni zabavni programi, umjetnost…“

I još jedno razmišljanje ove dizajnerice je od prevažnog značaja za ritam života. Havelka naizgled govori samo o clubbingu i deficitu lokacija za izlazak, a zapravo govori o krajnje ozbiljnim socijalnim pitanjima, koja, ako se ne rješavaju, prijete mučnim autizmom među generacijama. Ili u najgorem: diskriminatorskim tretmanom, netrpeljivošću, tamo gdje bi morala postojati međugeneracijska solidarnost i sinergija.

„Gdje su klubovi u kojima će se ljudi svih životnih dobi ugodno osjećati? Pitam vas, gdje da se ljudi u svojim 40-ima idu zabaviti, čuti dobru glazbu, izmijeniti iskustva i vratiti se djeci u normalne sate kući, a da im sutrašnji dan ne propadne? Koga da slušaju?

Gdje da ljudi u svojim 50-im godinama odu navečer na zabavu i osjete da su još živi, a da ih malograđanština ne proziva metuzalemima?

Gdje da penzioneri, željni života i druženja, odu samo na kavu, da ne idemo daleko, uz neku dobru svirku, a da to nisu neki penzionrski klubovi u kojima se osjećaju kao za otpis?“ postavlja Havelka esencijalna, nimalo bezazlena pitanja.
Danak proklamirane vječne mladosti (nije, naravno, specifičan samo za Osijek i Hrvatsku) i otpis „starosti“ kao robe s iscurjelim vijekom trajanja, ozbiljan je društveni problem. Alarmantno zvoni za rješavanjem.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s