Vladimir Džanko

Vladimir Džanko, akademski slikar

Vladimir Džanko, akademski slikar

Osijeku treba izložbeni prostor u centru grada, a ne samo u podrumima Kazamata i derutnoj Galeriji Waldinger

* Što vidite kao potencijal kulturne djelatnosti Osijeka, a na temelju koje bi Osijek zaslužio titulu Europska prijestolnica kulture? Je li dovoljno iskorišten?

– Osijek titulu Europska prijestolnica kulture zaslužuje iz više razloga. Osijek je grad s kulturnom tradicijom, a i danas ima sve potrebno za život po mjeri čovjeka. Ima svoju kulturu koja je zaista duga i dobra, a ostavili su je Essekeri i strani ljudi koji su puno davali i voljeli svoj grad. Naravno, i naši su ljudi takđer pridonjeli. Grad živi kulturu kroz sve svoje segmente, od kazališta, galerija, muzeja, priredbi, književnih večeri, a da ne govorim o ljepoti grada, Dravi, šetalištu, parkovima, secesiji.

Osijek je pravi europski grad koji ima sve, ali je pitanje koliko društvo to apsorbira. Zato se uvijek može ponuditi više.

Osječko ljeto kulture je odličan primjer jer ima jako dobar odaziv i postoji želja da duže traje. Osijek zasigurno može i treba konkurirati za ovu titulu. Mnogi su moji prijatelji dolazili iz drugih krajeva i ostali zapanjeni Osijekom. Smatram da potencijal ne da nije dovoljno iskorišten nego nije dovoljno predstavljen. Treba naći načina kroz medije predstaviti grad, njegovu kulturu i upoznati druge sa svime što sadrži.

* Smatrate li da postoji jasna kulturna politika i suradnja najviše platforme kulturnih dionika?

– Postoji suradnja, ali ne u dovoljnoj mjeri. Čitam o suradnji kulturnih institucija sa školama i vrtićima. To nije loše. Ali, ozbiljna kultura mora surađivati međusobno kao i s lokalnom samoupravom.

Kulturi u Osijeku potrebno je gradsko tijelo koje razumije kulturu, njezine potrebe i probleme. Tijelo koje će donositi ispravna rješenja.

Iako nisam više toliko aktivan, snažno osjećam tu potrebu za eminentnim, uvaženim tijelom koje će se baviti samo kulturom. U njemu trebaju biti ljudi koji su se već dokazali i koji su priznati, svojim znanjem, radom i poštenjem.


* Može li se onda reći kako to vidite kao najveći propust u Gradu?

– Da, to je najveći propust. Ne može gradonačelnik uz dva dogradonačelnika sve sam raditi. Moraju imati prave ljude oko sebe. Također, ne može u kulturi i za kulturu raditi netko samo zato jer je u određenoj stranci, ako to zaista ne shvaća, ako ne poznaje grad i njegove umjetnike.

Ne može se svatko baviti kulturom, on ju mora voljeti, mora voljeti svoj grad.

Jedan od primjera koji potrkepljuje ovo što govorim je ovogodišnja 60. obljetnica osnutka Galerije likovnih umjetnosti. Naime, na izložbi povodom te obljetnice nije bilo niti jednog osječkog slikara starije generacije. Potpuno su zanemarene generacije slikara koje predstavljaju taj segment kulture čitavog grada. Mnogi su se pitali što je sa Džankom, Gollom, ali i mnogim, mnogim drugima. Zašto njihova djela nisu uvrštena? Mi smo ovdje radili i još uvijek radimo, dobivali smo nagrade. To se nije smjelo dogoditi niti bi se dogodilo da postoji tijelo u Gradu koje bi o tome promišljalo i odlučivalo.

Galerija je u vlasništvu grada, a pojedinci ju koriste kao da je njihova prćija. No nema onih koji zaista vode kulturu, ljudi koji će stajati iza svojih postupaka.

Cijeli život sam radio u Osijeku, doprineo kulturi grada, bio ravnatelj Galerije likovnih umjetnosti tijekom rata, radio i po školama i vrtićima. I onda jedna institucija izbaci čitavu generaciju umjetnika. Zbog toga najviše krivim kustosa Vlastimira Kusika koji je ondje najstariji kustos i od kojega se kao takvog ne očekuju tako loše odluke. Čitav segment kulture pati, a to si grad poput Osijeka, bogat glazbenim, kazališnim, književnim i drugim kulturnim životom ne smije dopustiti.

* Spomenuli ste kako ste bili ravnatelj Galerije likovnih umjetnosti tijekom rata. Koliko je onda kultura bila važna? Jesmo li danas svjesni njezine važnosti?

– U najgorim vremenima, za vrijeme rata, kada se pucalo i bombardiralo, organizirani su koncerti i izložbe u centru grada, na otvorenom, u dvorištu kazališta. Tada je kultura cvala. Kultura je bilo ono što je izvlačilo ljude i pružalo im utjehu i optimizam.

Osijek i danas ima svoje kazalište, zborove, ali kada ste vi vidjeli da na trgu organiziraju koncert? Ti su ljudi plaćeni za to! Zašto ne organiziraju za građane kakav program? Zašto se ne organizraju izložbe u centru, na otvorenim prostorima, a ne u Kazamatu gdje su umjetnici samodostatni.

Imamo Umjetničku akademiju pa zašto onda tim mladim ljudima ne bismo pružili priliku, prostor, vrijeme? U tim zatvorenim prostorima su uvijek isti ljudi. Osječko ljeto kluture je pokazalo koliko nam je potrebno kulturnog sadržaja. Grad je živnuo. Ljudima treba pružiti kvalitetan program, građanima treba odušak u kulturi.

Kultura doprinosi boljitku grada, ali se mora otvoriti više građanima, a ne se zatvarati u svoje prostore i niše. Svi govore o novcima i financijama, ali ne treba tu toliko novaca nego samo volje. No, na žalost, oko kulturnih institucija se samo vodi borba oko toga tko će biti ravnatelj, a ne razmišlja se o tome što ta institucija treba ponuditi.

Nekada je Galerija likovnih umjetnosti za svoje ravnatelje imala samo uvažene umjetnike. Za vrijeme rata sam kao ravnatelj Galerije likovnih umjetnosti bio u situaciji omogućiti izložbe ljudima i slikarima koji nisu nikada izlagali. Galerija je u to doba bila pravo svratište kulture u ratom ogoljenom Osijeku.

* Mnogi umjetnici spominju nedostatak izložbenih prostora, koncertnih dvorana, ali pojedini upozoravaju na njihovu održivost. Što vi mislite, što bi u slučaju da Osijek postane Europskom prijestolnicom kulture trebalo izgraditi i pokrenuti?

– Dobro je Nikola Mak u intervjuu za blog rekao da trebamo biti racionalni i razmišljati o tome da novi prostori budu u funkciji i poslije tog velikog naslova. Taj čovjek puno zna, puno je stvarao i doprineo u segmentu kulture. Mnogi su bili protiv njega jer je volio raditi. Što se tiče izložbenih prostora, Osijek ih ima, ali nisu adekvatni.

Osijeku treba izložbeni prostor u centru grada. Pogledajte Galeriju Waldinger. To je dobar prostor, ali je star i propada, prostorija je oštećena, vlažna što se ne da lako sanirati. Kazamat isto tako. To su podrumi, zatvoreni, tijesni, ljudima daleki. Osim toga, ondje se priređuju izložbe i performansi koje mnoge niti ne zanimaju.

Rijetko ćete ondje vidjeti pravu izložbu gdje slikar radi, slika. Trebalo bi voditi računa o tome. Također, mladima treba osigurati prostor za rad. Imamo studente Umjetničke akademije i mlade umjetnike koji ju završavaju, no svi oni nemaju prostor za rad. Ja sam star slikar i imam jednak problem koji je sramota za Grad Osijek. Imam 84 godine, a nemam atelje. Toliko je praznog i napuštenog prostora u gradu, a ja živim u malom stanu i nemam gdje slikati. No, slikam i radim, ali s poteškoćama. Već sam ga odavno trebao dobiti, ja koji sam toliko napravio za kulturu.

 

Join the conversation! 1 Comment

  1. Tugu mi stvara sto V. Dzanko pise. I ja sam medju najstarijima, no u meni je jos snage za borbu kako bismo potvrdili Osijek kao istinski prostor zivota u ljubavi i slobodi. Puno sam energije kroz rad na Sveucilistu ulozio u tisuce ljudi, koji vode firme i najodgovorniji su za prosperitet uze ili ire sredine. Nisam sretan, kad ih upitam sto mogu uciniti za epk2020, odgovorima i borit cu se da dignem htijenje, znanje i timski duh barem bivsih studenata, a i svih, koji bi mogli profitirati ukoliko pobjedimo. Mnogi, na zalost mnogi, nisu svjesni sto propustamo, ali ima nade i ukoliko uspijem svoje htijenje i znanje “izrenovinarati”, reprocesirati, restrukturirati, vjerojatnost pobjede pred Uskrs bit ce najljepsi poklon gradu i regiji. Pamtim jako dobro 1971, 1991, itd. ali nikad nije situacija bila teza i moj grad vidim kao ranjenika, koga treba ozdraviti.
    Samo najbolji iz svih institucija, od Crkve, preko sveucilista, gospodarstva, politickih stranaka i medija mogu slozno pridonijeti pobjedi. Hocemo li podici motivaciju, znanje, organiziranost, ili ce ostati na sadasnjem nivou, ne znam jos, ali pobjeda ce doci samo iz naseg angazmana.

    Odgovori

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s