Matija Pavković

Matija Pavković,

Matija Pavković, glasnogovornik Alternativnog kluba Epic

Potrebni su milijuni eura jer grad sada nema ništa osim improviziranih prostora u kojima ne može konkurirati gradovima u regiji

* EPIC – Alternativni klub Osijek nastavio je aktivnosti promoviranja i organiziranja događaja vezanih uz alternativnu urbanu kulturu u prostoru u kojem je do prošle godine djelovala udruga Mini Teatar. Ukoliko postoji, navedite jedan temeljni problem osječke kulture, a koja se odražava i na alternativnu urbanu kulturu?

– Prvi problem osječke kulture je bolno očigledan, a to je sveopća gospodarska situacija. Teško je danas ljudima odvojiti za sebe i/ili za svoju djecu novac potreban za pokrivanje troškova ulaznica i pokoje cuge. Taj problem izravno utječe na lošu posjećenost događaja pa organizator „zaroni“ ili izvuče „nulu“ . Zato su neki odustali od organiziranja događaja, a oni preostali uistinu su zaljubljenici u alternativnu scenu.
Drugi problem je način na koji okolina gleda alternativnu kulturu.

Prikazuju nas kao sotoniste, narkomane, probisvijete koji slušaju neku prokletu buku. Ne znaju da ta buka ima status kulture već godinama te da oko nje postoji ogromna industrija koja u Europi godišnje obrće višestruki iznos državnog proračuna Hrvatske, a Hrvatska ne sudjeluje ni u jednom promilu te industrije.

* Zašto je važno promovirati alternativnu kulturu? Ima li Osijek potencijala u alternativnoj sceni? Je li ikada zaista imao alternativnu scenu?

– Alternativa je uvijek bila druga opcija, kritika doba u kojem su određeni smjer, razmišljanje ili aktivnost nastajali. Tako se može reći da su, primjerice, John Wycliffe u 14. stoljeću kada je uz veliko protivljenje crkve odlučio prevesti Bibliju s latinskog na engleski jezik ili Thomas Jefferson s elementima „Deklaracije neovisnosti“ bili tadašnji predstavnici alternativne kulture.

Ja bih išao toliko daleko i rekao da bi bez predstavnika alternativne kulture postojala opasnost od vladavine jednoumlja, a povijest je puna primjera koliko to može biti opasno.

Ima li Osijek potencijala u alternativnoj sceni?  Naravno. Pogledajte bendove poput Gužve u 16-ercu i Debelog precjednika koji su 20 godina aktivni na sceni ili War-Heada koji je također dugo aktivan. Tu su i drugi. Na youtubeu se mogu pronaći bendovi poput InFormation, Collateral, Mardraum, Invader, Vortex, Bugarska Skupština, Vai Ficar Preto, Garage in July, Hysteria, Zed’s Fist, Imp, Hanged, S-Kapada, Black Flame, Kymera, Praxitens, Immortality, Attera, Bustum, Wasted Generation, Red Rosters, Prohibity, Posrnule djevice, Hellhound blues band… Tu su i mnogi drugi projekti koji su još i danas aktivni ili na žalost nisu, no njihov trag je ostao.

Osijek je uvijek bio grad „Rock’n’Rolla“ i brojni moji vršnjaci su dolazili studirati u Osijek samo zato što je grad imao jaku scenu i dobre klubove u kojima su se održavali zanimljivi koncerti.

* Postoji li jasna kulturna politika koja bi poticala i pomagala aktivnosti alternativne scene? Tko je zakazao?

– Ne postoji. Tehnički zakazali su svi – od gradske, županijske i državne uprave do nas entuzijasta zbog manjka komunikacije o tom pitanju. Istina, manjak komunikacije s naše strane je rezultat i razočaranja silnim praznim obećanjima.

* Može li Osijek tražiti svoj identitet u alternativnoj sceni? Koji je, prema vašem mišljenju, osječki kulturni identitet? Prema čemu ga treba usmjeriti?

– Naravno da  Osijek može biti prepoznatljiv po svojoj alternativnoj sceni. Danas u svijetu postoje pojmovi kao Gotenburški metal (In Flames, At the Gates …), New York rock punk (The Ramones, Blondie,  Kiss, Gogol Bordello, Talking Heads i mnogi drugi),  Berlinski jazz , a tu su i regionalni i državni brendovi kao Califfornian punk, Švedski death metal, Norveški black metal itd.

Osijek u ovom trenutku nema kulturni identitet osim što je prepoznat po individualnim naporima pojedinaca ili pojedinačnim projektima tipa HNK-ove dramatizacije knjige Unterstadt ili već spomenutih bendova War-Head i Debelog Precjednika ili zborova poput Brevisa koji često imaju nastupe izvan Hrvatske.

Napore treba usmjeriti prema mladeži. Grad treba sponzorirati prostore za probe, galerije, koncertne i kazališne prostore kako bi se iz toga izrodilo nešto suvremeno i prepoznatljivo. S ovakvim načinom rada Osijek može biti prijestolnica kulture, no kulturu će uvoziti, nikad je neće stvarati.

* Kako taj identitet promicati na regionalnim, nacionalnim i europskim razinama,  a s obzirom na geografsku smještenost Osijeka? Koliko su Osječani uopće otvoreni prema gostima, bendovima iz drugih krajeva Hrvatske, regije i Europe?

– Promoviranje je danas jednostavno pomoću alata koji mnogima danas koristi samo za gluposti – intertneta.

I neki osječki bend, poput varaždinskog Cold Snapa koji je svirao na Wacken Open Airu ispred oko 60 tisuća ljudi te je proglašen među pet najboljih malih bendova na festivalu, može otići na veliki svjetski festival i promovirati grad pred tisućama ljudi, no Grad mora stati iza toga.

Grad bi također morao sponzorirati UFO i Pannonian challenge da se kvaliteta tih festivala podigne. Ali u Gradu trebaju shvatiti i da dva događaja godišnje nisu dostatna, Osijek mora biti u stanju pružati sadržaje tijekom cijele godine. To je i danas moguće, no samo radi ljubavi entuzijasta koje ni jedna razina lokalne ili regionalne vlasti ne sluša.
Osječani su uvijek bili poznati po svojoj gostoprimljivosti te kao ćudljiva, ali i odlična publika ako im bend „legne“.

Dokaz snage i energije osječke publike jest i činjenica da je bend iz Novog Sada, Atheist Rap izabrao Osijek za koncert povodom 25. godišnjice svoga postojanja.

U Osijeku sviraju bendovi ne samo iz regije već iz cijeloga svijeta i tako smo u posljednjih šest mjeseci mogli gledati bendove poput Master (SAD), Thanatic Eyes (Francuska), Reactory (Njemačka), Thurbocharged (Švedska), Concrete Worms (Njemačka), Voodoo Healers (Grčka)  i mnoge druge. Svi bendovi koji su došli imali su osiguran smještaj, hranu i cugu, makar morali spavati u kućama organizatora ili njihovih prijatelja.

* Što bi Osijek mogao dobiti titulom Europska prijestolnica kulture, a od čega bi koristi mogla i trebala imati i alternativna scena? Gdje je Osijek u odnosu na druge slične gradove u Hrvatskoj, a onda i u regiji ili čitavoj Europi, a kada govorimo o alternativnoj sceni?

– Na tu titulu gledam kao na marketinški trik koji moramo sami iskoristiti. Ako Osijek dobije tu titulu to ne znači da će u Osijek doći gomila investitora niti da će horde turista navaliti u grad, nego samo da će nam sredstva za razvoj kulturnih događaja biti lakše dostupna. Sredstva koja možemo dobiti iz fondova moramo pravdati projektima i na kraju nekakvim rezultatima.

Osijek mora mnogo raditi da dođe u korak s gradovima u regiji. Pečuh je već poznat grad, Budimpešta ima svoj Siget fest, Novi Sad ima Exit, a svi navedeni gradovi puno zarađuju na alternativnoj sceni, pogotovo Budimpešta i Novi Sad.

Osijek je propustio priliku kada je UFO fest bio proglašen najboljim demo bend festivalom u istočnoj Europi. Da su tada Grad, Županija i Država pogurale taj festival možda bi se danas u Osijek slijevao veliki broj turista. Primjerice, Exit fest je 2013. godine imao preko 200 tisuća posjetitelja. Osijek za sada ima samo klupsku scenu koja nije toliko stabilna zbog financijske situacije, no ljudi se trude i možemo reći da nam je scena jaka.

* Ako Osijek ponese titulu Europska prijestolnica kulture, na raspolaganju će nam biti milijuni eura za izgradnju infrastrukturnih projekata, ali i pokretanje različitih programa. Što je Osijeku prvo potrebno, a da bi zadovoljilo alternativnu scenu? Jesu li za to potrebni milijuni eura?

– Kao prvo – Osijek nema pravi koncertni prostor, ni zatvorenog ni otvorenog tipa. Prostori poput Zrinjevca i dvorane Gradski vrt nisu akustični niti su pravog kapaciteta s obzirom na cijenu najma i činjenicu da uz najam organizator mora platiti binu, razglas, rasvjetu i slično, kako bi stekao uvjete da bend uopće tamo može održati nastup. Što se tiče otvorenog prostora, Vega nije kapaciteta za stvarno velike koncerte, niti Osijek ima veliko polje primjereno za koncert. Ne smije se dogoditi da padne kiša i taj se otvoreni prostor pretvori u blatno jezero … Malo se koji festival oporavi od loših kritika.

Milijuni eura jesu potrebni jer grad sada nema ništa osim improviziranih prostora u kojima ne može konkurirati gradovima u regiji koji sada već imaju svjetske brendove, no ti prostori nisu pogodni samo za alternativnu scenu već i za mainstream kulturu. Na  svijetu ne postoji koncertni prostor samo za rock ili samo za punk već se u tim prostorima odvija sve – od amaterskih kazališnih predstava do demo-bend festivala ili koncerata svjetski poznatih izvođača, alternativne scene ili folklora.

Ipak mislim da je prvo potrebna mala investicija Grada u prostore za probe, galerije, koncertne i kazališne prostore kako bi bendovi mogli nesmetano vježbati ili kako bi udruge kao OKOS mogle proširiti svoje djelovanje, a naši umjetnici iz Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn te s Akademije mogli prezentirati svoje radove i/ili ih stvarati u tim prostorima jer, kako sam već rekao, svi mi radimo u prostorijama koje su zapravo improvizirane.

* Što Osijeku treba ostati nakon te 2020.-e godine?

– Odgovarajući prostori za sve – od glazbenika, kazališnih skupina, KUD-ova, slikara, kipara itd., kako bi se stvorila baza za stvaranje kulture i kvalitetan rad osječkih umjetnika. To bi jedna prijestolnica trebala raditi – stvarati kulturu, a ne ju samo uvoziti. Danas svaki grad ima HNK koji izvodi, uglavnom, predstave koje su se izvele već stotinu puta.

Da bi Grad stvarno bio stvaratelj kulture mora dati uvjete onim luđacima koji nisu u Vrapču – talentiranim entuzijastima, da postanu novi brend grada. Treba ostati i reputacija Osijeka kao grada otvorenih vrata, uma i srca novim idejama, umjetnicima te projektima koji katkad možda zvuče i pomalo ludo.

I Eiffela su kada je rekao da će napraviti toranj samo od željezničkih tračnica mnogi prozvali luđakom. Ako to bude ostavština te titule, Osijek će biti na dobrom putu da „bude označen na karti svijeta“ kao bitno mjesto.

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s