Darko Bošnjak

Darko Božnjak iz inicijative Phonogram

Darko Božnjak iz inicijative Phonogram

Kao temeljni problem kulture bih istaknuo nedovoljnu razinu radoznalosti građana

* Za Phonogram kažete kako kolektiv koji okuplja glazbene entuzijaste čiji je cilj osvježiti i prodrmati osječku glazbenu scenu. U kakvom je trenutno stanju osječka glazbena scena? Treba li ju još drmati?

Prošlih godina svi smo svjedoci pada kvalitete osječke glazbene scene. Lokalnih bendova je sve manje, koncertni prostori i alternativni klubovi su sve slabije posjećeni, pa se zatvaraju, otvaraju pod novim vlasnicima i imenima itd. Jasno je da su vremena za lokalnu glazbenu scenu jako teška. Kada smo pokretali inicijativu svima nam je bilo jasno da će trebati vremena da se primijeti napredak i da će promjene zahtijevati puno truda.

Mislimo da smo uspjeli zaintrigirati dio osječke publike i vjerujemo da smo napravili samo jedan mali korak naprijed po pitanju koncertne ponude u gradu no trebat će još vremena da scena dođe na razinu s kojom svi možemo biti zadovoljni.

* Phonogram je alternativa alternativi. U čemu je problem s alternativnom glazbom u Osijeku? Koji je općenito temeljni problem osječke kulture?

– Svi članovi inicijative su išli na puno koncerata i alternativnih događanja u Osijeku i izvan njega, svi slušamo jako širok spektar glazbenih žanrova i rekao bih da se svi smatramo “alternativcima”. Kako je osječka scena krenula tonuti, događanja je sve manje, a sada i kada ima kakav glazbeni događaj, većinom su to jedni te isti bendovi, ili apsolutno neaktualni izvođači.

Ono što smo mi htjeli donijeti na scenu, što smatramo da nedostaje, su žanrovski raznovrsni i aktualni bendovi. Unutar alternativne scene mi predstavljamo nezavisnu odnosno Indie glazbenu scenu koja do sada uopće nije imala predstavnike u Osijeku te po tom pitanju zaostajemo za gradovima poput Zagreba i Rijeke.

Kao temeljni problem kulture bih istaknuo nezainteresiranost ili bolje rečeno nedovoljnu razinu radoznalosti građana. Potrebno je razbiti predrasudu da je kultura financijski skupa jer je kulturno uzdizanje ulaganje i rad na samome sebi.

* Što vidite kao osječki kulturni potencijal, a na čemu bi se mogla temeljiti prijava za Europsku prijestolnicu kulture? Je li on dovoljno prepoznat i iskorišten?

– Prijava za Europsku prijestolnicu kulture bi se trebala temeljiti na značajkama koje Osijek čine prepoznatljivim i posebnim u odnosu na druge gradove. Osijek je široko prepoznat po parkovima koji su mu i u prošlosti donosili nagrade, koji bi se mogli iskoristiti za održavanje kulturnih manifestacija i aktivnosti na otvorenom prostoru. Stara jezgra grada je također jedna od posebnosti grada koja ima jedinstven ambijent koji bi se trebao iskoristiti kao prednost u kandidaturi.

Mislim da je Osijek pun neiskorištenog potencijala, pretežno neiskorištenih prostora koji bi se mogli prenamijeniti u svrhu poboljšanja kvalitete glazbenog i kulturnog sadržaja grada.

Tu prvenstveno mislimo na prostore poput kina Slavija, Barutane, Kožare i ostalih prostora koji su nedovoljno ili potpuno neiskorišteni a mogli bi se prenamijeniti za održavanje kulturnih i glazbenih manifestacija. Potrebno je napomenuti da se kultura ne razvija samo unutar državnih institucija već da također postoji alternativna i ulična kultura koja je trenutno puno življa i aktivnija od institucionalizirane kulture, a mislim da joj se ne pridonosi dovoljno pažnje.

* Smatrate li kako je potrebna jasna kulturna politika i suradnja najšire platforme kulturnih dionika?

Svakako. Često se ističe da se Europskom prijestolnicom kulture ne postaje na temelju onoga što neki grad već je, nego na temelju onoga što namjerava napraviti, a to je jedini način da kulturna scena napreduje do mjere koja je potrebna za osvajanje te titule.

* Vidite li Osijek kao Europsku prijestolnicu kulture? Što bi Osijek mogao dobiti tom titulom?

Da bi Osijek bio ozbiljan konkurent za Europsku prijestolnicu kulture potreban je najviši mogući stupanj suradnje i koordinacije najistaknutijih kulturnih sektora poput kazališnog, glazbenog, likovnog i ostalih sektora te bi morao imati jasan program i ideje koje bi Osijek istaknuo između ostalih Hrvatskih gradova koji su u konkurenciji.

S ovom titulom koju bi Osijek nosio cijelu godinu stvara se veći turistički potencijal, grad bi dobio veću kulturnu vidljivost na Europskoj i svjetskoj razini, te bi se otvorile mogućnosti suradnje i povezanosti s ostalim kulturnim središtima u Europi čime bi se potaknulo održavanje većeg broja kulturnih manifestacija svih oblika.

Također, time bi se osigurala financijska sredstva koja bi se mogli iskoristiti za unaprjeđenje ponude kulturne scene. Osim toga, vjerujemo da bi se osvajanjem ove titule podigla kulturna osviještenost građana što je bitno za održavanje kulturne scene.

* U slučaju da Osijek ponese taj prestižan naslov, na raspolaganju će nam biti znatna sredstva. Što biste vi prvo izgradili i koje programe pokrenuli kako bi opravdali tu titulu?

– Prva stvar za koju mislimo da je potrebno gradu je kulturni centar koji bi bio na raspolaganju svim udrugama i organizacijama u svrhu promoviranja i izvršavanja svojih programskih aktivnosti kroz razne radionice, predavanja, prezentacije i slično. Također, jedna od stvari za koje mislimo da su nužne su opremljeni prostori koji bi bili dostupni za kulturne, glazbene i sve ostale manifestacije.

Mnogim organizatorima najam prostora, opreme i slični dodatni troškovi predstavljaju ogromni financijski teret te je to jedan od razloga zašto je puno potencijalno dobrih kulturnih inicijativa prestalo s djelovanjem.

Uklanjanjem tog tereta bi se osiguralo više sredstava za bogatiji i atraktivniji program što je u interesu cijele scene grada.

* Što Osijeku treba ostati u godinama poslije naslova Europska prijestolnica kulture?

Trebala bi se zadržala visoka razina kulturne osviještenosti kod građana. Bitno bi bilo da kulturna scena stimulativno djeluje kako bi ih se motiviralo da se u većoj mjeri sudjeluju u kulturnim događajima, i na taj način bi se omogućio daljnji rast scene.

* Kako Phonogram može unaprijediti kulturu grada? Imate li planove za duži period?

– Mi se kao predstavnici nezavisne glazbene scene imamo u planu baviti sa stvarima usko vezanim uz glazbenu kulturu.

Osim koncerata što već sada redovno organiziramo imamo u planu razne druge projekte poput izložbe koncertne fotografije, izložbe koncertnih plakata, razne projekcije video sadržaja koji je vezan uz glazbu i slično.

Planiramo pokrenuti proceduru registracije udruge što bi nam omogućilo eventualnu financijsku sigurnost ako državne institucije prepoznaju naše ciljeve, čime bi smo mogli podići razinu atraktivnosti našeg programa. Također, trenutno surađujemo s ostalim organizacijama koje dijele naše ciljeve, od kojih valja spomenuti umjetničku udrugu Acting Like a Child iz Osijeka koji su zaslužni za dizajn dijela plakata za naše manifestacije, i planiramo nastaviti na proširivanju naše mreže kontakata i suradnika unutar i izvan granica Hrvatske u svrhu unapređenja našeg programa.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s