Nenad Rizvanović

Nenad Rizvanović, književnik
Nenad Rizvanović, književnik

Pokret otpora u književnosti danas je potrebniji valjda nego ikada, pogotovo u Osijeku

* Bi li se danas, 14 godina poslije, mogao dogoditi Festival A književnosti (FAK)? Koliko je takav ili barem sličan festival potreban Osijeku?

– Danas FAK  više  nije izvediv. Slično punku i novom valu FAK je bio više pokret književnog otpora nego festival.

FAK  je  bio samoodrživ kulturni projekt, realiziran u potpunosti bez dotacija Ministarstva kulture. Književni establišment ga je na kraju lako smoždio ali ga  barem nismo kompromitirali.

Pokret otpora u književnosti danas je potrebniji valjda nego ikada, pogotovo u Osijeku,  no književni festival je potrošena forma.

* Kakvom doživljavate osječku književnu i kulturnu scenu? Što se promijenilo od tog kratkog, ali zlatnog doba osječke, ali i hrvatske književnosti?

– U međuvremenu su se dogodile velikom promjene.

Osječka književnosti i kultura je u zadnjih dvadeset godina bila izložena nesnosnom i posve besmislenom  kulturnom teroru re-tradicionalizacije. Posljedica je totalna kulturna entropija.

Čudo je da uopće postoje preživjeli.

* Tada ste pokazali da postoji način na temelju kojega se kulturne vrijednosti mogu učiniti dijelom svakodnevnog života najšireg broja Osječana. I danas mnogi ističu veliku ponudu kulturnih raznolikosti dok drugi pobijaju tu tvrdnju time kako je Osijek daleko od drugih hrvatskih gradova. Što je Osijeku potrebno da bi se publika vratila kulturi?

– Sam sam bio sasvim siguran da će FAK uspjeti prvo u Osijeku. Danas je Osijek možda drugi grad, no ne vjerujem da je problem u publici.

Osijek ima veliku tradiciju publike: dadaistička matineja 1922.  ili Krležin osječki govor su najpoznatiji primjeri.

Kad su u osamdesetim, kulturni tempo diktirali avangardni, eksperimentalni, non-konformistički umjetnički sadržaji, Osijek je imao i  scenu i publiku.

* Na temelju čega Osijek treba graditi svoj kulturni identitet kako kandidat za titulu Europska prijestolnica kulture? Je li taj identitet dovoljno prepoznat u širokim masama odnosno definiran u krugovima onih koji se kulturom bave i koji ju proizvode?

Naše europske kulturne šifre su, primjerice, dadaistička matineja, Knifer ili Dunja Koprolčec.

U Osijeku se, vidim, netko iznenada sjetio Knifera, no on jednostavno ne ide u paketu s Eugenom Savojskim. Ako doista budemo zavitlali Eugenom Savojskim u svojoj kandidaturi za europsku prijestolnicu kulture, bojim se da nam treba komplet priručnika samopomoći i eventualno kutija lijekova. Nije li uostalom simptomatično je da je  pokrovitelj zadnjeg međunarodnog kazališnog festivala u Osijeku bilo Ministarstvo zdravlja?

* Na koji način treba promicati i zaštititi književni kulturni identitet Osijeka na regionalnim, nacionalnim i europskim razinama?  

– Oprostite, ali zašto bismo uopće štitili kulturni identitet? I od koga? Pa nije kulturni identitet porculanska vaza u vitrini da je trebamo štititi. Zašto, uostalom, da je ne polupamo ako je ta vaza bezvrijedni kič?

Osijek je u svojoj suštini sastavljen od mnoštva različitih, kompleksnih i izrazito hibridnih identiteta. Meni priča o nekom jedinstvenom osječkom kulturnom identitetu smrdi na  još jedan regionalni fašizam. Mislim da bismo puno više trebali inzistirati na razlikama.

Sličnosti su lako utvrdive i uglavnom beznačajne.

* Ukoliko postoji, navedite jedan temeljni problem osječke kulture?

– I u Osijeku, kao i u Hrvatskoj, najveći je problem kulturni klijentelizam. Jedna ozbiljna nacionalna kulturna strategija lako bi mogla naprosto izbiti kulturu iz ruku dobro umreženih kulturnih gubernatora, tutora i posrednika  koji sistematski blokiraju kulturu i umjetnost.

Mislim da bismo trebali provesti stvarnu decentralizaciju kulture. Volio bih da u Osijek postoji nešto nalik Zakladi Kultura Nova  ili zagrebačkog Pogona.

Osijek mora hitno postati dio europske mreže nezavisne kulture.  Osijeku ponajprije trebaju živi kulturni akteri, poput Kiće Burića, Julije Tomić, Zvonimira Jurića, Kreše Mikića ili Saše Anočića.

* Koliko je važna jasna kulturna politika i suradnja najšire platforme kulturnih dionika?

– Kulturna politika je iznimno važna: pogotovo su važni sadržaj i ciljevi. No, priča o kulturnoj politici lako se može pretvoriti u ispraznu raspravu

* Prema vašem mišljenju, što bi Osijek  mogao dobiti titulom Europska prijestolnica kulture? Koja je njezina najveća prednost?

Meni je utrka prema kulturno europskoj prijestolnici pomalo smiješna i provincijalna.

Ne bih se time previše zamarao i zanosio.

* U slučaju da se to zaista ostvari, koje infrastrukturne projekte u Osijeku treba izgraditi i koje programe pokrenuti, a da bismo opravdali status europske prijestolnice kulture?

– Ma čekajte, Osijek nema  suvisli književni  časopis, u zadnjih je nekoliko godina Osijek imao samo jednu relevantnu nacionalnu kazališnu predstavu.

Osječka kultura je temeljito neistražena, nama nedostaju temeljni kulturni projekti, Osijek za razliku od  Zagreba i Splita nema svoj leksikon. Nemamo početnicu koja bi pobrojala zavičajne urbane identitete poput riječke knjige Radmile Matejčić Kako čitati grad.

* Što Osijeku treba ostati u godinama poslije 2020.-e?

– Mislim da više trebamo razmišljati što bismo mogli uraditi danas.

Join the conversation! 1 Comment

  1. bas je tuzno sto jedan knjizevnik ne razumije da grad kandidat mora aktivirati sve aspekte kulture – i baroknu tvrdu i secesijsku aveniju, i krezmu i hdp lipa, i waldingera i knifera.. nisu to razlicite kulture niti su one u srazu.. zasto bi osijek birao izmedu velikana i fenomena koje bastini iz povijesti.. pojedinci ce birati, a osijek je tu da ponudi sve..

    Odgovori

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s