Davor Mandić

Davor Mandić, književnik i novinar Novog lista

Davor Mandić, književnik i novinar Novog lista

Rijeka, u odnosu na ostatak Hrvatske, ima relativno razvijen sustav potpore nezavisne scene

* Grad Rijeka je u sklopu projekta kandidature za Europsku prijestolnicu kulture 2020. potpisao sporazum o suradnji lokalnih partnera s Primorsko-goranskom županijom, Sveučilištem u Rijeci i Gradom Opatijom. Koliko je važna suradnja što većeg broja institucija, organizacija i ljudi općenito?

– To je vjerojatno najvažnija stvar u cijeloj priči. Radi se, naime, o projektu koji može biti sjajan za one koji su uključeni u njega, ali može biti i koban za one koji nisu. Ne radi se tu samo o simboličnom tagiranju imena u brošurama Europske prijestolnice kulture, stvar je vrlo konkretna.

Oni koji su uključeni uživaju određena prava, i obaveze naravno, ali novci, infrastrukturna rješenja i ine beneficije mogu stvoriti nelojalnu konkurenciju onima koji nisu unutra.

A to i u biznisu i u kulturi, znamo vrlo dobro, može biti kobno.

* Koliko je za Rijeku važna prisutnost nezavisne scene? Koliko su njezini akteri uključeni u projekt kandidature Rijeke za Europsku prijestolnicu kulutre?

– Rijeka, u odnosu na ostatak Hrvatske, ima relativno razvijen sustav potpore nezavisne scene. To i dalje ne znači da je riječka nezavisna scena najjača, to samo znači da je sustav tako postavljen da se ona može razvijati.

Neke institucije zamjeraju i preveliko povlađivanje, materijalno i ino, nezavisnoj sceni, smatrajući tu podršku nezasluženom, ali činjenica jest da na području kulture u Rijeci nezavisna scena radi vidljiv posao.

Najnoviji primjer takve podrške gradskih struktura je dodjela koncesije za upravljanje važnim kulturnim kotama grada – klubom Palach, Filodrammaticom u centru grada i Marganovom u Harteri – upravo nezavisnoj sceni.

* Koliko je velika uloga medija i samog marketinga u predstavljanju gradova kandidata za ovu titulu?

– Kao i u svemu, ogromna. PR je danas sve, bilo to sve dobro ili loše.

* Postoji li u Rijeci jasna kulturna politika i suradnja najšire platforme kulturnih dionika? Zašto je ona važna?

– Postoji kulturna strategija, i puna je lijepih riječi, kao što je činjenica da je Rijeka u vrhu izdvajanja za kulturu u Hrvatskoj. No tu je i drugi problem, koji nadilazi pitanja Europske prijestolnice kulture, a na koji upozoravam godinama, ali sam u tome prilično usamljen. Vi ćete u Osijeku to vrlo dobro znati, jer i vi ga dijelite s nama, a još i sa Splitom te od prošle godine i s Varaždinom. Taj se problem odaziva na ime Hrvatsko narodno kazalište. Zagreb sam izostavio jer Zagreb je druga priča, HNK u Zagrebu osnovali su Grad i država, pa zajedno dijele troškove, a i potrebno nam je nacionalno kazalište, naravno.

No kultura u Rijeci, Osijeku, Splitu i Varaždinu talac je ogromnih hladnih pogona HNK-ova, tih mastodonda koji zbog smanjenih programskih sredstava, čime su podijelili sudbinu svih ostalih proračunskih korisnika, jednostavno leže polumrtvi u svojim preskupim glibovima.

Da se pročelnici odjela za kulturu tih gradova udruže i krenu s osmišljenom politikom rješavanja te priče, povijest bi ih pamtila kao vizionare, jer koncept HNK-a kakav poznajemo došao je svome kraju, samo to jaki kazališni lobi u Hrvatskoj ne želi prihvatiti, a nitko nema muda s tim se problemom pokačiti.

* U čemu Rijeka vidi svoje šanse za dobivanje titule Europska prijestolnica kulture? Koji su najveći potencijali kulturne djelatnosti Rijeke?

– Neću joj biti PR, jer i mene još moraju uvjeriti da će za Rijeku to biti dobro, da nam se neće desiti Maribor ili slične bjelosvjetske propasti, ali mogu reći da će se naglasak staviti ne četiri elementa: vodu, luku, manjine i rad. A riječki kulturni potencijali zasad nisu iskorišteni kako treba. Rijeka si tepa slavnu prošlost, ali budućnost joj ne izgleda blistava.

Konzerviramo tu i tamo neku industrijsku baštinu, što je eufemizam za propalu industriju, ali sve te potencijale ne živimo na pravi način, jer je za to potrebna vizija, a takve vizije još uvijek nema na vidiku.

Što će biti od Rijeke, koja je sad u limbu između nekadašnje slavne prošlosti i bezidejne sadašnjosti, u kojoj Turistička zajednica uzima kolektivni godišnji početkom ljeta, a gospodarska ulaganja svode se na podnajam gradskih prostora i mlaćenje prazne slame poluopropalih poduzetnika čiji su rashodi kudikamo veći od ogromnih prihoda, doista ne znam.

* A prednosti titule? Što bi Rijeka njome dobila?

– Ako se sve posloži kako treba, prosperiranje kulture koja je trenutno, kako rekoh, taocem propale politike održavanja nacionalnog kazališta na aparatima.

* Što je riječki prioritet, koji infrastrukturni projekti odnosno programi koji bi se pokrenuli u slučaju da bude proglašena Europskom prijestolnicom kulture?

– O tome još traje javna rasprava i upravo će ti infrastrukturni projekti i programi odrediti smjer ne samo kandidature nego i kulture u Rijeci u narednom periodu. Važna stvar, reklo bi se i ne treba iznositi paušalne ocjene i promovirati svoje afinitete. Jer najvažnije je da ti infrastrukturni projekti i programi ne budu sami sebi svrhom, odnosno da se misli i na njihovu (samo)održivost.

* Što Rijeci treba ostati nakon 2020.-e, a da bi i dalje opravdavala tu veliku i važnu titulu?

– (Samo)održivost infrastrukture, programski kontinuitet i kulturna inkluzivnost.

Ako postoji, koji je temeljni problem riječke kulture?

– Kako rekoh, HNK, ali to nikada nije dovoljno puta ponoviti. I neka me se krivo ne shvati, nemam ništa protiv novog intendanta HNK-a Ivana pl. Zajca Olivera Frljića.

Da sam na Frljićevom mjestu sigurno bih se na isti način zalagao za društvenu odgovornost kazališta, za uključivanje publike, želio bih otvoriti nove scene, razmrdati sustav i čak zapošljavati nove ljude, ali nisam na njegovom mjestu niti bih to ikad mogao biti.

I kao najbolje kazalište na svijetu, a dosad je pod vodstvom Nade Matošević stvar srozana na najniže moguće grane, to je kazalište i dalje štetočina.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s