Ozana Tomić

Ozana Tomić, umjetnička voditeljica Vokalnog sastava Akvarel

Ozana Tomić, umjetnička voditeljica Vokalnog sastava Akvarel

Nedostaje promidžba organizacije koncerata, suradnji te je sve na leđima samih umjetnika što ne doprinosi održivom razvoju

* Što vidite kao najveći potencijal kulturne djelatnosti Osijeka? Je li on dovoljno iskorišten?

– Kulturnu djelatnost Osijeka prije svega odlikuje raznolikost i vrhunsko stručno vodstvo – kadar, pa to smatram najvećim potencijalom. Unutar glazbene djelatnosti te poglavito područja zborskog djelovanja, što je moje uže područje rada (Hrvatsko pjevačko društvo “Lipa”- kodirigentica), ali i moderno a cappella višeglasje (Vokalni sastav Akvarel – umjetnička voditeljica), potencijal je jako velik i zbog voditelja entuzijasta, ali i samih članova brojnih društava i sastava bez kojih ničega ne bi ni bilo.

Radi se o generacijama pjevača koji su sebe, ali i Osijek kulturno oblikovale.

Mislim da nema Osječanina koji nije čuo za Hrvatsko pjevačko društvo Lipa, dječji zbor osječki Zumbići, djevojački zbor i vokalni ansambl Brevis, vokalni sastav Akvarel, zborove Glazbene škole Franje Kuhača ili npr. osnovnih škola Svete Ane i Franje Krežme kao i akademske pa i crkvene zborove, brojne KUD-ove i sve njihove uspjehe. No, pitanje je koliko ljudi zna kakav se trud, rad i ljubav prema onome čime se bave nalazi iza svega toga.

Unutar kulturnog kruga rezultati su zaista impresivni, ali vjerujem da su problemi na koje nailaze široj javnosti malo poznati.

Upravo zbog navedenoga, ali ne umanjujući činjenicu da je Osijek uz zborsku scenu grad vrhunskih slikara, kipara, instrumentalista, jazzera i rockera, držim da potencijal kulturne djelatnosti Osijeka nije dovoljno iskorišten.

* Smatrate li da postoji jasna kulturna politika i suradnja najšire platforme kulturnih dionika? Zašto je to važno?

– Na žalost, jasne kulturne politike, ali ni suradnje nema u dovoljnoj mjeri. Ukoliko se radi o ansamblu koji nema dugu tradiciju, koji njeguje drugačiji žanrovski, vokalni izričaj poput Akvarela, imam osjećaj da je prepušten sam sebi, stalnom dokazivanju, kucanju na brojna vrata, osmišljavanju novih projekata (koji iziskuju vrijeme, trud i novac), organiziranju velikih ili malih koncerata i nastupa (koji iziskuju vrijeme, trud i novac), putovanjima na domaća ili inozemna natjecanja, kako bi postigli nekakve rezultate te “opravdali” svoju vrijednost (jer mnogima samo nagrada nešto znači) i time opet uložili vrijeme, trud i novac, dolazimo do te “kulturne politike” koja se pretvara ipak samo u politiku.

Za poticanje umjetnika, ansambala potrebna je i pomoć kulturnog menadžmenta jer upravo puno vremena i truda se ulaže u papirologiju, molbe za organizaciju festivala/koncerata.

One se šalju na deset različitih adresa, neizvjesnost hoće li projekt ugledati svjetlo dana do zadnjega trenutka, ali i pitanje gdje ga izvesti. Vjerujte, ti ljudi samo žele pokazati ono čime se u slobodno vrijeme bave i ono što vole! Žele pokazati da se to slobodno vrijeme može upotpuniti dobrim i kvalitetnim sadržajem te naravno na svoj način, svojim izričajem i posebnošću odgajati / obrazovati publiku.

* Ako postoji, navedite jedan temeljni problem osječke kulture? Što vidite kao rješenje?

– Problem kulture je na državnoj razini pa naravno i gradskoj, a to je konstantno marginaliziranje kulture i kulturnih djelatnika te premalo ulaganja. Na žalost, radi se i o problemu našega društva čiji su se ukusi kao i pogledi na neke životne vrijednosti posljednjih godina promijenili.

Kultura bi trebala biti pokretač društva.

Potrebno je više suradnje, dijaloga, podrške neke, primjerice, Kulturne direkcije Grada koja bi koordinirala, usmjeravala, prepoznavala kulturne vrijednosti koju ovaj grad ima.

* Što treba učiniti kako bi kulturne vrijednosti postale dijelom svakodnevnog života najšireg broja Osječana? Koliko Osječani konzumiraju raznoliku kulturnu ponudu?

– Osječani su zainteresirani za kulturu, ali ju konzumiraju u skladu sa svojim interesima, vremenom i financijskim mogućnostima. Kažu da od viška glava ne boli pa na tom tragu dajte ljudima još više, još kvalitetnije, još raznovrsnije, ali ne sve u jednom danu.

Događa se da u nedostatku međusobne komunikacije odnosno nedostatku (već spomenute) kulturne direkcije organizatori koncerata naprave događaj u isto vrijeme, isti dan.

Iz iskustva s Akvarelom i Lipom vidim da su koncerti uvijek posjećeni, da interes za klasičnom, ali i modernom-pop/rock/jazz glazbom uvijek postoji.

* Na temelju čega se može graditi kulturni identitet Osijeka? Je li on prepoznat kako od strane donositelja odluka tako i od strane samih Osječana?

– Osijek je spoj tradicije i moderne, klasike i rocka, dobrih temelja.

Kulturni identitet Osijeka treba graditi na kvalitetnim i dobrim projektima kojih u biti ne nedostaje, ali uvijek negdje “zapnu”.

Zapnu primjerice zbog nedostatka koncertne dvorane, ali i činjenice da sve te projekte pojedinci, društva, kulturne ustanove i institucije sami osmišljavaju, nekad bez međusobne podrške i bez uloženog rada od strane donositelja odluka koji ne prepoznaju da svi ti entuzijasti puno svog slobodnog vremena upražnjavaju djelujući i obogaćujući kulturu grada Osijeka svaki na svoj način. Nedostaje promidžba u smislu organizacije koncerata, suradnji i sve je na leđima samih umjetnika što ne doprinosi održivom razvoju. S druge strane, sami Osječani prepoznaju kvalitetu, pružaju podršku i da nema njihove povratne informacije bilo bi još teže.

* Na koji bi ga način trebalo promicati na regionalnim, nacionalnim i europskim razinama?

– Kultura je i prije Hrvatske ušla u Europsku uniju. Suradnje je bilo i bit će je, ali potencijal svega što u svom okruženju imamo trebamo i sami prepoznati i poticati.

* Što bi Osijek mogao dobiti titulom Europska prijestolnica kulture? Koje su njezine prednosti?

– Nemamo koncertnu dvoranu, a govorimo o Osijeku kao mogućoj prijestolnici kulture.

Možda nam stvarno treba neki vanjski poticaj da se pokrenemo.

Eto, možda je upravo kandidatura prilika da konačno teorija postane praksa.

* U slučaju da se zaista “ovjenčamo” ovom titulom, na raspolaganju će nam biti znatna sredstva za izgradnju infrastrukture i pokretanje različitih kulturnih programa. Što vidite kao prioritet?

– Apsolutno je na vrhu osnivanje jednog kulturnog ureda / direkcije Grada koji bi bez obzira na političku situaciju bio neovisan i čiji bi djelatnici bili vrhunski stručnjaci iz svih područja kulturnog djelovanja. Bili bi to svojevrsni kulturni menadžeri koji bi pomagali u organizaciji festivala zborske glazbe, festivala/natjecanja/gostovanja malih a cappella sastava, koji bi sami nudili određene programe i gostovanja ansamblima i društvima.

Osobito je to važno amaterskim društvima, jer se radi o ljudima koji svoje slobodno vrijeme ulažu i kojima je teško uz poslovne obveze djelovati i na kulturnom planu te se još baviti i menadžmentom.

Akvarel je odlascima na natjecanja razmijenio iskustva sa sličnim sastavima iz Hrvatske, Italije, Njemačke, ali i uspostavio kontakte s vrhunskim stručnjacima iz toga područja koji su voljni i željni slična događanja upriličiti i na našem prostoru. Željni su nam svoja iskustva prenijeti i uzeti nas za svoje moguće partnere. Pitanja su – kako i gdje, a odgovori ne ovise (samo) o nama.
Uz to, prioritet je naravno izgradnja kvalitetne koncertne dvorane. Grad kulture bez dvorane kulture? Teško, zar ne?!

* Što Osijeku treba ostati nakon 2020.-e, a kako bismo i dalje opravdali ovu važnu titulu?

– Kultura kao dio svakodnevice grada.

Join the conversation! 1 Comment

  1. ..uz WAG ( http://www.wagames.org ) koncept managementa u kulturi mogli biste dobrano dodatno ( svjetski inovativno!!) samofinancirati svoj rad – zanima li vas kako?!

    Odgovori

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s